Mannen som elsket Norge.


 

 

 

 

«Bobby… Have you ever tried… You know… Not being a mutant?»

 

 

 

m-meme-II

Beklager. Jeg tror deg ikke.

 

Jeg er født i Norge. Jeg er en «etnisk nordmann». Ok, jeg har visstnok en svensk oldefar, så jeg burde kanskje ikke skrive dette. Alt som lukter av diskusjon rundt det «norske» bør tross alt kanskje overlates til de som er «norske». Greit nok. Bare gjør meg en tjeneste først; Gi meg en forbanna definisjon. En vanntett en. En som ingen kan krangle på.

ndl-stand II

Fine flagget vårt…

17.Mai nærmer seg atter en gang, og i år… Vel, det har allerede begynt å gi meg en ekkel smak i munnen. Smaken satte seg fast i halsen ganske tidlig. Det begynte å smake litt uggent allerede da Shoaib Sultan ble tildelt et verv i 17.Mai komiteen i Oslo, og mine «ærede landsmenn» startet protestgrupper mot dette. En muslim assosiert med «vår» nasjonaldag?! Krise! (Muslimer er nemlig ikke «oss», men «dem». Og 17.Mai er for «oss».) Allerede der følte jeg at jeg døde litt innvendig.

Det skulle bli verre. Det nazistiske nettstedet «Fyret.no» snappa opp en sak fra Sunnmørsposten om barn som fikk i oppgave å tegne flagg. De fikk et ark, og tegna det norske flagget på en side, flagget til sitt opprinnelsesland på den andre. So far so good? You wish… «Fyret.no» fikk dette til å bli en foreløper til at totalforbud mot det Norske flagget, og ballet var i gang. Det som skjedde  var at det stolte norske folk gikk agurk på nett. Denne saken ble spredd kjappere enn herpes på et bordell, og det lærte meg noe nytt. Det er en understrømming der ute. En stemme som fortsatt ønsker Norge delt. «Oss» mot «dem». Jeg visste den var der, men jeg undervurderte kraftig hvor sterk den var. Og jeg må være ærlig, den drepte noe i meg.

 

 

 

 

«How would you feel about a burning cross? That’s what it is for me. A symbol of oppression.»

 

 

 

17-b-3

Bring your own booze.

Debatten surrer og går «as we speak», og temperaturen er høy. Skal vi tillate andre flagg en det norske på 17.Mai? Og jeg har egentlig bare et spørsmål: Hvis vi skal forby alle flagg som ikke er norske på en slik dag, hvorfor stanse der? Hvorfor ikke forby alle klær som ikke er norske? All musikk som ikke er norsk? All hår og hudfarge som ikke er norsk? Hvis vi ønsker oss en dag som kun er «vår», da har vi litt av en jobb å gjøre. Skal virkelig 17.Mai bli en dag hvor vår personlige måte å feire på skal dikteres av en jury som avgjør hva som er «godkjent norsk»?

Det er utvilsomt en stemme der ute som ønsker dette, og vel… Igjen, denne stemmen har drept noe i meg. Denne stemmen har drept små biter av meg i mange år nå, og det virker som at nå er jeg død innvendig. Stemmen klarte endelig å drepe min siste rest av «fedrelandskjærlighet». Og for å være helt ærlig; Jeg savner den ikke. Ikke det spøtt. Jeg er lettet. Glad. Jeg føler at jeg ikke trenger å late som lengre. Jeg kan komme ut av skapet og si høyt noe som har bygd seg opp over lengre tid i meg: Jeg er ikke glad i landet mitt lengre.

 

 

 

«You’d hurt me just because of something I am ?!»

 

 

 

17-b-one

Tydeligvis ikke.

Så når begynte min «fedrelandskjærlighet» å avgå sakte, stille men sikkert ved døden? Det begynte tidlig.

Hvem vet, det begynte kanskje allerede den gangen min utenlandsadopterte lillesøster sto på badet som 6-åring og forsøkte å vaske av seg hudfargen? Eller da hun var 8, og spurte troskyldig min far hva et «sotrør» egentlig er? Da hun var 11, og så Jack Erik Kjuus ivre for sterilisering av alle utenlandsadopterte? Eller kanskje alle de som så det for godt å fly på meg, fordi vi hadde en «svarting» i huset drepte min patriotisme. Aner ikke. Det eneste jeg vet er at ordet «patriotisme» gjør meg spykvalm. For meg er det ordet et symbol. Det er fortsatt «oss» mot «dem». Og jeg vil ikke være bekjent av et slikt samfunn. Hvis du ønsker å leve i et slikt samfunn, knock yourself out. Det blir uten meg. Jeg ønsker ingen tilknytning til et slikt samfunn. Og jeg ønsker ikke tittelen «nordmann» lengre. Det er en tittel som for meg har blitt stygg. Ond. Det er en tittel som er totalt uforenlig med det mennesket jeg ønsker å være. Det har blitt et fy-ord.

 

 

 

«I don’t want to live on this planet anymore.»

 

 

 

17-b-three

*Rap!*

Så det står egentlig igjen bare å gratulere. Til alle dere «brune stemme-mennesker»; Jeg bøyer meg i støvet. Dere vant. Dere klarte å drepe min siste rest av kjærlighet for dette landet. Min siste rest av håp. Jeg håpet i det lengste at Norge skulle lære av sine feil. At vi kanskje en dag skjønte at det er ingen «oss» mot «dem». At vi kanskje skjønte at «til helvete med verden, vi er nordmenn» funker usedvanlig dårlig, siden Norge faktisk (tro det eller ei) er en del av verden.

Jeg gir opp. Norge tilhører de hatske. De som vil dele menneskeheten inn i kategorier. De som ønsker sorteringssamfunnet velkomment med åpne armer. Norge er et land for «nordmenn». Og aldri glem at noen vil aldri bli godtatt som «nordmenn» uansett hvor hardt de prøver. Men jeg skal gjøre det enkelt for dere. Jeg er ingen «nordmann» lengre. Jeg er bare «Marius». Og «Marius» har ingen ønsker eller ambisjoner om å bli «nordmann» igjen. «Marius» blir kvalm av ordet «nordmann».

Kjære Norge, og alle «nordmenn»: Jeg hater dere ikke. Men jeg elsker dere ikke heller. Jeg liker dere ikke noe særlig engang. Jeg er ikke sint, bare skuffet og trist. Kos dere i all deres «norskhet», jeg vil ikke mer. Jeg orker ikke late som lengre. «Nordmannen» Marius er død, «Marius» lever. Og «Marius» er ikke en av dere. Det har han aldri vært. Og i dag føles det godt å si det høyt.

 

 

17-b-two

Where have all the flowers gone?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Categories: Personlig rant., Personlig ståsted | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

