The Norwegian dream.


17 blogg 2

I no nothing. I come from Barfelona.

Ting du ikke visste om meg #1: Jeg er Norges desidert bleikeste neger.

 

 

 

 

Det er visst 17 Mai i dag. Eller som jeg kaller det, «Fredag». Jeg feirer ikke i år. Slapp av, jeg kommer ikke til å å gå offentlig ut og kreve en offisiell boikott eller noe, jeg føler bare at jeg ikke kan. Det byr meg imot.

17 blogg1

Nei, Kjetil. Jeg vil ikke være som deg.

Det er nesten så jeg kan høre de som forsøkte å godsnakke med meg første gangen disse følelsene dukka opp. (Det var allerede tidlig på 90-tallet.)

«Faen, Marius, må du ta alt så jævla alvorlig? 17 Mai er først og fremst for ungene vet du…»

Ok, men da har jeg egentlig bare et spørsmål: Hvis 17 Mai er «først og fremst for ungene», burde vi ikke da gå litt i oss selv, og se på hva det er vi lærer disse ungene? Hvilken arv etterlater vi oss til den oppvoksende generasjon?

Hittil kan jeg kun konkludere med en ting: Vi har svikta. Grovt. Vi har lært våre barn en ting: Putt mennesker i en bås, basert på skrekkelig mangelfull informasjon, og la de aldri glemme at det er båsen de hører hjemme i. Om det er homser, muslimer, kvinner eller en hvilken som helst annen «gruppe» du kommer på i farta, spark dem. Helst mens de ligger nede. Dette er Norge. Lik det eller ei. Og jeg som har alle forutsetninger for å være norskere enn Asmund Olavsson Vinje, oppdager til min store overraskelse egentlig bare en ting: Jeg hører ikke hjemme her. Og da blir det vel litt kleint å feire 17 Mai, eller hva?

 

 

 

 

Ting du ikke visste om meg #2: Jeg er Norges desidert mest heteroseksuelle homse.

 

 

 

 

17 blogg 6

No excuse.

Jeg er ingen kravstor mann. Jeg krever ikke at Norge skal føye seg etter alle mine ønsker, nykker og innfall. Jeg hadde kanskje likevel et håp engang i tiden. Et håp om et Norge hvor mennesker ble sett. Et Norge som så alle brikkene som utgjorde en personlighet. Ikke tok en brikke og definerte det mennesket basert på det lille fnugget av informasjon. Et Norge som verdsatte karakter over «gruppetilhørighet». Et Norge som ga sine barn disse verdiene, slik at de kunne føre denne arven videre. Etter hvert som årene gikk ble det håpet svakere og svakere, helt til det døde.

«Den norske drømmen» ble mitt mareritt. Et mareritt jeg fortsatt venter på å våkne fra. Men dengang ei. Det ser ut til å bare bli verre. Nordmenn drømmer tydeligvis om et Norge som rendyrker «det norske». Og greit nok det. Bare et lite spørsmål… Er dere egentlig klar over hvor gjennomsyret «norsk kultur» er av utenlandske impulser?

17 blogg 5

Og heng deg gjerne når du er ferdig.

Norge fikk på et tidspunkt et glupt innfall. Handel med andre land i Europa. Det viste seg å være ganske smart. Norge begynte med eksport av bla. fisk, og importerte også ting som vi trengte her på berget. Som en «added bonus» fikk Norge kulturelle impulser utenfra, og det rare var at de tok imot disse impulsene med åpne armer. (Hvis du ikke tror meg, sjekk historiebøkene og se om du finner noen som hyttet med neven mot «snikhanseatifiseringen».) Seriøst, trodde du f.eks. at kristendommen var en norsk ide? Sorry, mac. Den ekte norske religionen var Odin og gutta boys. «Vår kristne kulturarv» er 100% utenlandsimport den. Den samme utenlandsimporten som nå tydeligvis må beskyttes mot en annen utenlandsimport, Islam. Kristningen av Norge var forøvrig en langt blodigere historie enn «snikislamiseringen» noen gang har vært. (Les Snorre hvis du ikke tror meg.) Fortsatt overbevist om at vi må «beskytte det norske»? Vel, vi kan vel møtes og ta en prat om denne «beskyttelsestrangen» din en dag. Hva med en kaffe på det norskeste stedet av alle, McDonalds? Norge «helnorskt»? Ta deg en bolle.

 

 

 

 

Ting du ikke visste om meg #3: Jeg er Norges desidert mest flatbrystede kvinne.

 

 

 

 

17 blogg 8

Jeg kan gjerne kjøpe en saks til deg.

For en del år siden dukka det opp en litt snodig diskusjon som fikk meg til å stusse litt. En diskusjon som fikk meg til å føle meg skamfull. Og ikke minst ensom. En diskusjon som fikk meg til å se Norge i et veldig ubehagelig lys. Den legendariske «neger-diskusjonen».

Det startet med sprinteren John Ertzgaard som ytret sin misnøye med å bli kalt «neger». Hans poeng var egentlig ganske enkelt; Han var ingen «neger». Han kom ikke fra «negerland». Jeg på min side tenkte at «Jo. Jeg ser den.» For meg personlig er fortsatt «neger» et ganske meningsløst og ikke minst unødvendig ord. Men for meg er det enkelt. Det er ikke jeg som rammes av det. Jeg er off-white. Og vi dømmes ikke basert på vår hudfarge. Det er forbeholdt de kakao-brune. Likevel forstår jeg motviljen mot å få en slik merkelapp kun basert på noe så uinterressant som hudfargen din veldig godt. Vi ser ikke mennesket. Vi tar en bitteliten del av det mennesket, (på toppen av alt en ytre kvalitet!) og definerer det mennesket kun basert på det. Herregud, du trenger ikke være filosof for å skjønne hvor tilbakestående et slikt menneskesyn er. Ærlig talt.

17 blogg 9

Flinke oss.

Mine ærede landsmenn syntes tydeligvis likevel dette var fullstendig uhørt. Jeg husker det dessverre altfor godt. Raseriet. Opprørtheten. Irritasjonen over at mennesker var frekke nok til å ville ha seg frabedt en merkelapp de aldri hadde bedt om. Og jeg husker diskusjonene. Gullkornene. De høytsvevende filosofiske utlegningene fra staute nordmenn, som ville tviholde på sin gudgitte rett til å tre hvilke merkelapper de ville nedover øra på mennesker de overhodet ikke kjente. Den sinte selvrettferdige indignasjonen som kun kan komme fra et folk som fikk all sin selvinnsikt kirurgisk fjernet allerede ved fødselen.

«Vess itj æ kainnj kallj dæm «neger», ka ska’ æ kaillj dæm da?!»

(Tja… Noen gang vurdert «menneske», fittetryne?)

«Dæm må da væl tål såpass?!»

(Uh… Siden når bestemte du hva andre skal tåle?)

«Æ hi brukt orde «neger» sia æ va litn gut!»

(Du dreit i bleier da du var liten gutt og. Og du slutta med det.)

17 blogg 3

Er det ikke fett å være «norsk», dere?!

Det er ikke greit. Tenke seg til at noen protesterer mot noe så simpelt som å få en merkelapp tredd over seg? Tenke seg til at mennesker vil defineres ut fra sin menneskelighet, sin karakter og sine personlige egenskaper, og ikke det latinske ordet for «sort»? Frekke typer gitt…

Men for all del. Det er kanskje på tide å gi «nordmenn» den samme respekten. Så la oss finne en merkelapp å gi «nordmenn». Og siden Norge er en tradisjonell fiskernasjon, hva er vel mer passende enn «Torskinger»? Og i beste «Torsking-tradisjon» skal dere også få stereotypiske karakteristikker med på kjøpet. Akkurat som «negerne» har fått i flere århundre. Og hvis dere ikke liker «torskingmerkelappen» så er det min tur til å bli indignert.

«Hvis jeg ikke kan kalle dere «torskinger» hva faen skal jeg kalle dere da?!»

«Torskinger» er relativt enkle skapninger. En ekte «Torsking» klarer aldri å ha mer enn en tanke i hodet samtidig. En ekte «Torsking» slåss med nebb og klør for å forsvare Norge og sine erkenorske røtter mot fremmedkulturelle impulser, og de slemme «multikulturalistene», og glemmer selvfølgelig at de samme «erkenorske røttene» er så multikulturelle at de griner. En ekte «Torsking» hater muslimer, selv om han strengt tatt egentlig ikke kjenner noen. En ekte «Torsking» er flink til å påpeke at sin egen rase er alle andre raser overlegen, selv om «Torskingen» selv egentlig bare er et strålende eksempel på at du kanskje ikke bør drikke heimert under svangerskapet. Og sist men ikke minst; «Torskingen» er så opptatt av å være sint, at til syvende og sist vil han våkne opp og plutselig se at mens han var opptatt av sitt eget sinne, forandret verden seg. «Torskingen» ble fullstendig akterutseilt, totalt tatt på senga, og nå er det for sent. «Torskingen» er en dinosaur. Komplett ute av stand til å tilpasse seg den nye virkeligheten. Dette gir «Torskingen» egentlig bare et levedyktig alternativ; Han blir heltids nett-skroting, med en språkbruk som kun kan beskrives som… (Wait for it…) «Torskete». Ah. Fy faen, jeg begynner å skjønne hvorfor det er så forlokkende å putte mennesker i kategorier. Dette er gøy!

17 blogg 7

Give that man a figurative banana.

Så hvorfor ta opp den berømte «neger insidenten» nå? Vel, da den etterhvert så hissige «flagg-debatten» dukka opp, kunne jeg ikke annet enn å konkludere med at vi har lært skremmende lite av våre feil. Igjen er «torskingene» opprørt over disse helvetes utenlandske djevlene som er frekke nok til å ikke danse etter «torskingenes» pipe. «Torskingene» vil definere smørbrødlista du må pugge for å bli «ekte», og hvis du ikke vil føye deg, så skal du ut. «Torskingen» vil ha retten til å kalle deg «neger», men går fullstendig av skaftet hvis du ønsker å hedre dine «neger-røtter». «Torskingen» er nemlig fin sånn. Han er en ganske inkonsekvent skapning, og tydeligvis ganske stolt av det. Det er nemlig det aller viktigste med en ekte «torsking»: Han bærer sin dumhet som et hederstegn. Som en General som kjempet i en eller annen krig for 50 år siden går han rundt med dumheten festet til brystet som en medalje for tapperhet. At dumhet er hverken modig eller originalt affekterer ikke «torskingen». Han er altfor opptatt med å bli småkåt av sin egen fortreffelighet. Og gjett hva? Det er disse som roper høyest om å «forsvare vår nasjonale egenart». Syns du fortsatt jeg hører hjemme blant de som feirer 17 Mai?

 

 

 

 

Ting du ikke visste om meg #4: Jeg er Norges desidert høyeste dverg.

 

 

 

 

17 blogg 4

It ain’t me.

Så kjære «Torskinger»: Gratulerer med dagen. Fra bunnen av mitt kullsvarte hjerte, dere skal få ha denne dagen i fred. Bare vær påpasselige med å bevare det «norske». Dere er klare over at 80% av marsjene som spilles av korpsene ikke er norske? (De aller fleste er amrikk-import. Eller er dere så kørka at dere trodde «Stars and Stripes» var en norsk marsj?!) Og hva dere enn gjør, ignorer reklamen! Ikke «ta med barna på McDonalds»! Faen heller, det er å pisse på våre ekstremt monokulturelle røtter det. (Du husker de, ikke sant? Våre monokulturelle røtter som egentlig aldri har eksistert, men pytt! Detaljer! Det er 17. mai for faen!) Dette er deres dag. Jeg har ingen plass i den. Jeg hører ikke hjemme blant dere. Jeg innser det. Jeg hadde nemlig en drøm engang i tiden.

Jeg drømte om ett land hvor alle hadde de samme rettighetene jeg tar for gitt. Et land hvor en personlighet ble omfavnet og utforsket. Ikke definert basert på bare en av brikkene i den. Et land som innså at det er en del av en fantastisk stor og spennende verden, ikke tviholdt på tanken om at de var universets sentrum. Et land hvor mennesker aldri trengte å rettferdiggjøre seg selv. Aldri trengte å kjempe for å bli godtatt som «en av oss». Den drømmen er død. Og jeg har valgt side. Jeg forlot «oss», og ble en av «dem». Utskuddene som ikke passet inn. 17 Mai er forbeholdt nordmenn, og sorry mac. «It ain’t me». TGIF, bitches!

 

 

17 blogg 10

T-P for my almighty bunghole!

Categories: Personlig rant., Personlig ståsted, Ubegripelig dumhet. | 6 kommentarer

Innleggsnavigasjon

6 thoughts on “The Norwegian dream.

  1. Martin Rossing

    Jeg elsker deg.

    • *Blafrer med øyevippene*

      • Martin Rossing


        Men seriøst. Takk for at du, på en fenomenal og velformulert måte, i denn posten uttrykker alt det jeg har å si om nordmenn og den forskrudde nasjonalfølelsen de (jeg sier de, da jeg noen ganger selv lurer på om jeg føler meg komfortabel med å være norsk) knuger til seg.

      • Det har balla på seg lenge. For meg har 17 Mai blitt en vits. Den dagen hvor vi feier all vår ondskap under teppet, og feirer at vi egentlig ikke har lært en dritt.

  2. Jeg aner ikke hvem du er, men du er en fantastisk skribent. Takk for en fantastisk post.
    Men du glemte en gruppe. De som er så stolte av å være norske at de ikke kan språket skikkelig engang. Men som gjerne tyr til «sms-språk» i sin hyllest av norge. De er min favoritter. :-s

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

