Et møte med Det Norske Healerforbundet.


«You’re a wizard, Harry …»

 

 

 

 

Jeg lærer stadig noe nytt på nettet. Og av og til skulle jeg ønske det ikke var tilfellet. Nylig lærte jeg to nye ting:
1) Norske healere har en egen interresseorganisasjon.
2) De har en egen Facebookside.

Og hvorfor det var en nedslående oppdagelse? Vel, som så ofte før når man har forsøkt å ytre en mening i «det alternative landskapet» i Norge oppdaget jeg (til ikke min altfor store overraskelse) at oppfatningen av «ytringsfrihet» og ikke minst «ytringsansvar» var en smule … alternativ.

 

 

Healerf-blogg-3

«Helt stille, gutter … Ikke en lyd … Han forsvinner nok snart …»

 

 

 

 

Mitt møte med Det Norske Healerforbundet startet med at et av medlemmene, Johannes Henriksen skrev en kronikk i Dagbladet hvor han gikk i strupen på Kristian Gundersens bok «Snåsakoden». Henriksens kronikk ble for meg en smule snurrig leseopplevelse, da han egentlig bare beviste at han ikke skjønte bæra av ordet «bevisbyrde». Ifølge Henriksen (og nå følger jeg egentlig bare hans logikk) så er det at healing ikke er 100% ugjendrivelig motbevist, beviset på at healing fungerer.

Allerede der tryner det. Å si at healing fungerer er en ganske ekstraordinær påstand, og det er nå engang sånn at kommer du med en ekstraordinær påstand … Vel, da bør du ha ganske ekstraordinære beviser. Noe Det Norske Healerforbundet ikke er i nærheten av. De er lysår unna. Det er ingens plikt å motbevise en ekstraordinær påstand før det ligger noe som helst som ligner på bevis på bordet, og healerne har hatt all verdens tid på å bevise effekt. Og vi venter fortsatt i spenning. Mer om denne logisk hemmede kronikken kan du forøvrig lese om her.

 

 

 

 

«Kan ikke du være så snill og demokratisk og skifte mening da?!» – Min storebror, 11 år gammel …

 

 

 

 

Uansett ble Henriksens kronikk postet med brask og bram på Healerforbundets egen Facebookside. Endelig skulle de forbanna skeptikerne stilles til veggs. Greit det. Problemene oppsto derimot da enkelte ytret sitt syn på denne kronikken.

Healerfblogg2

Er jeg altfor slem her?

En av mine FB-kontakter, Line Lindland observerte at kritiske kommentarer ble slettet over en lav sko, og ytret sin misnøye med denne praksisen. Jeg på min side så at Line hadde kommentert en lenke, og så etter hva det egentlig dreide seg om. Og slik møtte Marius Det Norske Healerforbundet.

Jeg var litt nysgjerrig på om min kommentar fikk stå, så for sikkerhets skyld tok jeg et skjermbilde. 10 minutter etter at jeg postet denne kommentaren var den fjernet, og jeg var blokkert fra Healerforbundets FB-side. Og det jeg stusser på er vel dette: Jeg kritiserte innholdet i en kronikk som for meg ikke henger på greip logisk. Tåler virkelig Healerforbundet så lite? Er virkelig virkelighetsoppfatningen til dette forbundet bygget på en så skjør sandgrunn at alt raser sammen hvis det slippes til kritikk? Har virkelig denne gjengen så utrolig lite å komme med?

Vel, Healerforbundet som i tillegg til meg slettet og blokkerte omtrent 25% av vennelista mi kom med en «redegjøring» til en god venn som også ble slettet og blokkert. Den så slik ut:

Healerf-blogg1

Ok … Og jeg brøt hvilket kriterium ?!

Jeg vil gjerne be dere legge merke til 2 ting her:

1) Bruken av ordet «åpen». (Les min kommentar over, og fortell meg hvorfor det ble for sterk kost.)

2) Vennen som de svarer her, ble slettet og blokkert før de la ut denne «redegjørelsen». Smart ikke sant? «Tilsvarsrett»? You wish …

Men som vi alle har lært i våre små møter med «det alternative Norge» så er alt «alternativt». Ikke minst opppfatningen av begrepene «debatt» og «diskusjon». Det morsomste for meg med Det Norske Healerforbundet? Vel, det koker ned til 2 ting:
1) At healere har et eget forbund. Hvorfor ikke like gjerne starte «The Norwegian Unicorn-Spotting Association»?
2) At de klager på at det avdekkes «fordommer mot healing».

Jeg har 2 fordommer mot healing: Den ene er selvfølgelig at bevisene på at det i det hele tatt er noe i det, glimrer med sitt fravær. Tro meg; Det hadde vært skitkult om det hadde funka. Det er jo behagelig behandling. Ineffektivt, men behagelig. Og den andre er selvfølgelig at Healere er en gjeng ynkrygger som ikke tåler å se sin egen bransje kritisk belyst. Og gjett hvem som egentlig bekreftet den fordommen med et brak? Det Norske Healerforbundet. Gratulerer gutter. INGEN skaper flere fordommer rundt healing enn dere. «So … How does it feel to be a rocket-scientist…?»

 

healerf-blogg4

Is there anybody in there …?

Categories: Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

