Skrotinglotto.


 

 

 

«Her oppi e vi bæst … Du kainn sjå når de e fæst … Ingen bli så foill som oss …»

 

 

 

Trøndelag. Selve begrepet for alt som er «folkelig». Spesielt Nord-Trøndelag. Dæggern sprute. Det er så jovialt at man nesten må klype seg i testiklene for å tro at det er sant. Du har sikkert hørt historien om «søringen» som skal besøke en kompis i Nord-Trøndelag? «Søringen» drikker som en svamp på toget, og da han kommer fram er han full som en dupp. Han tar en taxi til der kompisen bor og ringer på døra. Idet kompisen åpner døra, klarer ikke «søringen» å holde på spriten lengre og spyr på trappa til kompisen. Kompisen bare smiler.

«Stå no itj ut i kulda å spy! Kom innj!»

Det er slik Trøndelag gjerne vil oppfattes. Folkelige. Sindige. Joviale. Selve innbegrepet av «folkelig». Lar seg ikke affisere av noe. «Det skal kule til en trønder!» Joda. Fett nok det. Bare et problem; Jeg har vokst opp der. Og lærte tidlig at vil du oppleve gleden av trøndersk «folkelighet», da bør du være en av folket …

 

 

 

«Vi flire høgst tå aill … Å vi rape aille mainn … Vi e primitiv å flott …»

 

 

 

verdal-4

Koselige tider …

 

 

Du husker de gamle lottoreklamene som gikk og surra, ikke sant? En gammel rørete bonde som vant i lotto, og leet knapt på øyelokket. Bare smilte og mumlet «Værdaln …»  Nord-trønderen sin det. (Selv om fyren faktisk var en innleid britisk skuespiller som var dubba, men …) Verdal ble plutselig et begrep. Lotto-bygda. Drita østlendinger i taxi-køer over hele Oslo snøvla «værdalen» klokka 3 om natta, og alle som en syntes de at de var komiske genier. De var de første som hadde tenkt tanken på å imitere «lotto-mannen». Akkurat som da «The Julekalender» plagde vettet av en hel nasjon første gangen. Jeg ønsket meg faktisk skuddpremie på østlendinger som siterte det fordømte makkverket i flere uker etter at det var over. Det ble heldigvis med tanken. (Det ville blitt travelt for landets likhus ellers …)

Men jeg digrerer. Da disse lotto-reklamene gikk og surra var jeg nemlig en av de som ikke lo. Jeg smilte ikke engang. Jeg skvatt. Jeg hoppa i stolen. Verdal en «folkelig lotto-bygd»? Nord-Trøndelag et «jovialt og trivelig distrikt»?! Jeg husker Verdal med helt andre fortegn. Helt andre kvaliteter. Og ganske nylig dukket Verdal opp i media igjen. Men denne gangen med hva jeg forbinder med Verdal og Nord-Trøndelag. Lyst til at jeg skal fortelle om det?

 

 

 

«Æ e trønder æ … Å herregud kor tøff æ e …!»

 

 

 

Verdal-1

Se der ja! Der kom Verdal frem!

I Verdal bor det en mann. En mann ved navn Jacob Kuteh. Jeg kjenner ikke Jacob Kuteh. Jeg kjenner ikke sønnen hans, Nathaniel heller. Men Jacob og Nathaniels skjebne? Den kjenner jeg igjen. Det er en historie jeg har hørt altfor mange ganger før. Det er nemlig den Nord-Trønderske folkesjela slik jeg kjenner den. Det er «mitt kjære Trøndelag». Hatsk. Voldelig. Og ikke minst alle de «joviale» trønderne som blir indignerte når jeg beskriver den.

Så hvis du er trønder, og «gla i heimplassn din!», bør du slutte å lese nå. Nå er det min tur til å fortelle om Trøndelag. Trøndelag slik trønderne ikke ønsker Trøndelag beskrevet. Vel, drit og dra. Jeg har vokst opp der. Og jeg har sårene som beviser det. Og nå har Jacob og Nathaniel Kuteh noen av de samme sårene. Og ingen fortjener det. Ikke engang min verste fiende.

Jacob Kuteh ble rundjult. Det er ingen annen måte å se det på. Hvorfor? Det er det bare voldsmannen som vet. Men innerst inne vet enhver trønder hvorfor. Jacob Kuteh gjorde en feil. Han var annerledes. Mørkere i huden enn den gjennomsnittlige «værdaling». Og var det en ting jeg visste da jeg bodde i Trøndelag, var det dette: Du stikker deg ikke ut ustraffet på «Værdaln». Eller i Nord-Trøndelag. Det var en uskreven lov. Og disse uskrevne lovene var det en drøss av over hele Nord-Trøndelag. «Det e da itj nå rart at du vart slådd ne’, Marius. Kle dæ sånn på en Fredagskveill?!» Dumme meg … Hva tenkte vel jeg på?

 

 

 

«Æ e trønder æ … Det e’ da itj dårle bærre de …?»

 

 

 

verdal-6

Abandon all hope, ye who enter here.

Det som gjør saken til Jacob Kuthe ekstra stygg, er ikke bare det faktum at han fikk rundjuling helt umotivert av en eller annen innavlet banan, men den triste kjensgjerning at hans sønn Nathaniel, som var på vinterferie da episoden inntraff fikk trakasserende meldinger på Facebook i etterkant. Av en annen innavlet banan som tydeligvis var modig nok til å gjøre det anonymt. Det er så man må lure på om samtlige foreldre på Verdal hadde samme etternavn før de giftet seg.

«Marius! Nå er du urettferdig! Du drar alle sammen over samme kam, og generaliserer grovt! Du kan ikke dømme et helt folk på grunn av enkeltmenneskers handlinger!»

Helt riktig. Jeg generaliserer. Jeg stempler en hel gruppe for enkeltmenneskers handlinger. Jeg er fordomsfull. Jeg er hatsk. Jeg ser inn i øynene til en trønder, og jeg ser et potensiellt monster. Jeg ser ikke nyansene. Jeg tar ikke høyde for at Trøndelag kan ha forandret seg. Jeg er faktisk rasistisk mot trøndere. Vel, mine kjære trøndere … Hvor i svarte faen tror dere jeg lærte det?!

Jeg lærte rasismen å kjenne av de beste. Og jeg lærte den å kjenne tidlig. Jeg har alltid ment at barn skal få være barn. De skal ha gleden av å en periode hvor livet er enkelt. Ukomplisert. Hvor «slemmingene» finnes bare på liksom. Realitetene vil innhente dem tidsnok, gleden av naivitet er en av frynsegodene ved å være barn. Og det er kanskje det som er vanskeligst å tilgi Trøndelag. Min naivitet ble frastjålet meg for tidlig. Jeg møtte rasismemonsteret før jeg var forberedt. Og jeg skjønte aldri var det var jeg hadde gjort galt.

 

 

 

«Vi e årets salgssuksess … Du kan nævn me ka det e … Vi æ bæst! Å så e vi jo så arti … Vi e klovna aill i hop … Putt en trønder på en scene, da kjæm heile salen i kok …»

 

 

Verdal-5x

Let’s not go to Camelot. It is a silly place.

Jeg er for ordens skyld ikke født i Nord-Trøndelag. Jeg er egentlig sør-trønder, eller «reserve-trønder» som det heter der oppe i nord. Mine foreldre flyttet til Namsos i 1980. Jeg var da 6 år gammel, og det eneste jeg husker var at jeg syntes vårt nyinnkjøpte rekkehus var et gedigent palass. Barnlig naivitet, ikke sant? Det er nesten så man bare må trekke på smilebåndet.

Det var 4 av oss. Mor, far, meg og min storebror. Vi skulle etterhvert bli flere. Min eldste søster kom til verden i 82, og året etter skulle vi få et nytt familiemedlem. Min yngste søster. Som ikke kom fra Norge, men India. Og med det skulle unge Aanonlie få stifte med bekjentskap med «Mr. Rasisme». Og unge Aanonlie og «Mr. Rasisme» skulle vise seg å bli bitre fiender fra dag en. Et bittert surt uvennskap som skulle vise seg å prege unge Aanonlie ganske veggimellom. Rasismen ble min erkenemesis. Min Dr. Octopus til min Spiderman. Og det viste seg at mange av mine stolte medtrøndere var svært gode venner med «Mr. Rasisme». Som du kanskje skjønner, dette er ikke en historie som noen gang hadde det minste håp om en lykkelig slutt.

 

Kort tid etter at min yngste søster var kommet til Namsos fikk jeg følgende slengt i trynet i skolegården:

«Jasså, Aannonli! Dåkk ha fått svarting i huse?! Må væl bynnj å kallj dæ «Svartængli» no da?!»

Og som sagt så gjort. «Svartængli» (kreativt, ikke sant?) ble et økenavn. Og det stoppet ikke der. «Negerælsker!» ble ropt etter meg. «Korsjn går de me sotrøret?!» Og alt jeg kunne tenke var «Hvordan kan noen være så slemme med lillesøstra mi? Hun har da ikke plaget noen?»  Det var mitt første møte med rasisme. Jeg var 9 år gammel. Og ha meg unnskyldt, men jeg syns faktisk 9 åringer bør få slippe slikt. Og lillesøstra mi? Hjelpe meg …

Verdal-2

The king of the ashpile.

Min lillesøster møtte rasismen tidligere enn meg. Og det som verre var, hun møtte den hjemme. Familiemedlemmer som snakket om «De fordømte utlendingene som tar jobbene våre, og formerer seg som rotter!», for så å snu seg mot søstra mi og si «Vi snakker ikke om deg, altså!» Joda. Fett nok det. Tror dere virkelig en 6-åring skjønner slike nyanser?

Det hun så var at hun ikke lignet på oss andre. Noe som etterhvert resulterte i at hun ble observert på badet i en alder av 6, mens hun desperat forsøkte å vaske av seg hudfargen. 6 år gammel. Og barnlig naivitet … Hvor mange 6-åringer har opplevd dette egentlig? Hvor mange 6-åringer har blitt frarøvet sin barndom så hardt og brutalt som det? Og midt oppi alt dette levde myten om «joviale koselige Trøndelag». Jajamen.

Så når historien om Jacob Kuteh og hans sønn, Nathaniel dukka opp i media, reagerte jeg ikke med avsky som jeg kanskje burde. Jeg reagerte med skuffelse. Jeg var nemlig hverken overrasket eller sjokkert. Bare utrolig skuffet og trist over at trøndelag ikke har kommet lengre i utviklingen. Det er 20 år siden jeg bodde der, men fortsatt lever «Mr. Rasisme» ikke bare i beste velgående der, han stortrives. Hvordan jeg vet det? Fordi jeg har forsøkt å diskutere saken på sosiale medier.

 

 

 

«Æ e trønder æ … Å herregud kor lei æ e … Æ e trønder æ … De e itj dåli bærre de …»

 

 

 

Verdal-3

Tell me about it, baby …

Jeg delte historien om Nathaniel og Jacob på Facebook, og jeg sa det rett ut: Jeg kommer aldri tilbake til Nord-Trøndelag. Og noe sier meg at Nord-Trøndelag vil leve ganske greit med det. Vi går rett og slett ikke overens. Og reaksjonene? Forutsigbare. Kjedelige. Trøtte. Klisjepregede. Og ikke minst erketrønderske.

Jeg har ikke tenkt å henge ut andre enn meg selv her, men for å ta den første beskyldningen jeg fikk:
«Du henger ut en hel landsdel for enkeltmenneskers handlinger!»

Det kan du ta deg faen på at jeg gjør. Og jeg gjør det med fullt overlegg. Og jeg kommer til å fortsette med det, helt til den dagen jeg ser trøndere ta sitt eget rasismeproblem på alvor. Og beklager å måtte si det, men dere er faen ta meg ikke i nærheten engang. Hvordan jeg vet det? Det planlegges fakkeltog på Verdal. «Mot blind vold». Kyss meg i ræva. Kall en spade for en spade. Gro et par baller og arranger en folkemønstring mot rasistisk motivert hatvold. Selv om jeg skjønner at det kan bli vrient. Jeg mener, hvem skal fikse musikken? Hans Rotmo?

Andre reaksjoner? Vel, det er flaut å innrømme men «negerdebatten» dukket plutselig opp. Og da blir jeg svimmel. Virkelig? Skal vi virkelig kverne på den gamle driten der igjen?

verdal-7Greit det. La oss gjøre det. Det dukker altså opp helnorske staute trøndere, og reagerer på at jeg reagerer på ordet «neger». (Som jeg for sikkerhets skyld ikke nevnte engang.) Og det som slår meg. Gang på gang på gang. DET ER IKKE JEG SOM RAMMES AV DET FORDØMTE ORDET! Er virkelig det så forbanna vanskelig å forstå?! Jeg reagerer på det jævla ordet av en enkel grunn. For å parafrasere salige Arnulf Øverland: «Jeg skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer meg selv.»

Og trøndere dukker opp for å fortelle meg at våre forfedre brukte det fordømte ordet … Og hva så? Våre forfedre deltok i slavehandelen og de. Våre forfedre utformet en grunnlov med en egen Jødeparagraf. Hvis våre forfedre hadde begått kollektivt selvmord med å hoppe nakne utafor Trollveggen, er det et argument for noe som helst? Piss meg i øret. Og «neger» er ikke bare et ord. Det er et stempel. Det deler menneskeheten inn i «dem» og «oss». Og hvis historien har lært oss en ting er det dette: «Dem» og «oss» vil som regel ende opp med å bli «dem mot oss». Og da kommer volden. Hatet. Og noen som husker sist det tok helt av?

 

 

 

«Æ e trønder æ … Å herregud kor tøff æ e …!»

 

 

 

ABB-X-Box

Sieg «Skrotingbaluba!»

Sist vi så ekte høyre-ekstrem rasistisk vold eksplodere i Norge, var det på østlandet. Av en skikkelig skroting som nå sitter innesperret som den rotta han er, og sutrer over at han ikke har en Playstation 3.  77 døde var fasiten. Og er det urimelig å koble dette mot overgrepet Jacob Kuteh og Nathaniel ble utsatt for?

Ja og nei. Det er urimelig på grunn av omfanget. Et voldsoffer, og en sønn som blir trakassert er ikke det samme som 77 døde mennesker. Det blir urimelig å kjøre en direkte kobling der. Så finnes det egentlig noen som helst sammenheng her?

Det finnes egentlig for min del bare en. Min personlige skuffelse. Jeg hadde håpet at vi hadde lært. Men selvfølgelig har vi ikke det. Er det en ting nordmenn er eksperter på er det å feie problemer under teppet. Vi går i fakkeltog den ene dagen, synger sanger og legger ned blomster, for å slenge slengkommentarer om «svartingan!» den neste. Og det kommer til å bli reaksjonen på det som Jacob Kuteh ble utsatt for og. Værdaln kommer rett og slett ikke til å ta det alvorlig denne gangen heller. «Mr. Rasisme» kommer fortsatt til å storkose seg i Nord-Trøndelag. Og derfor kan jeg aldri dra tilbake. Et sted som kaller seg «jovialt» og «folkelig» den ene dagen, og så sier «Næh. Kjæm det faan mæ en neger!» den neste kan ta seg en bolle.

Jeg er fordomsfull. Jeg er hatsk. Og hvis dere stolte Nord-Trøndere har et problem med det? Vel … da var det KANSKJE ikke så jævlig genialt å lære meg kunsten så til de grader til fingerspissene, var det vel? Drit og dra.

 

 

 

 

 

 

 

The imperfect is alive.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Categories: Personlig rant., Personlig ståsted, Rasisme., Ubegripelig dumhet. | Stikkord: , , | 50 kommentarer

Innleggsnavigasjon

50 thoughts on “Skrotinglotto.

  1. Du skjærer virkelig alle over en kam nå. Men til en viss grad har du jo rett.
    Nå er det nok mye som tyder på at bygdedyret, hverdagsrasismen og mobbing finnes flere steder enn bare i Trøndelag.
    Det jeg kan være enig i er problemet som dyrkingen av en folkelig kultur har med seg. Et tema som jeg er opptatt av er trafikk. Der klør ekspertene seg i skjegget og undrer på hvorfor ungdomsulykker ikke reduseres i Trøndelag når statistikken viser nedgang for alle andre deler av landet. Det er festkjøring, manglende bruk av bilbelte, fyllekjøring, høy fart og idiotkjøring som skaper mange slike ulykker. Ungdommer (under 25) har redusert ulykkestallene jevnt de siste 15-20 årene over hele Norge. Men ikke i Trøndelag.
    Men selv om det er utfordringer må du huske at det gjelder ikke alle.
    Hilsen Trønder

    • Det var litt av poenget. Hadde «trønder» vært byttet ut med «neger», «homo», eller «jøde» for den saks skyld, hadde dette vært en helt skrekkelig tekst. Å sette disse motbydelige tendensene så til de grader på spissen var et bevisst valg. Men jeg er fullstendig klar over at de fleste trøndere er vidunderlige og oppegående mennesker. Det jeg ønsker er at dere også blir mere høylydte og tydelige når slikt skjer.

  2. morten

    Du har fått med deg at fen eneste verdalingen e denne saken er jacob? De 5 ungdommene var fra nabo kommunen levanger. Så good job 😉

    • Ja det gjør jo alt SÅ mye bedre. Det er sikkert en ENORM trøst for Jacob Kuteh og familien hans.

    • Jævlig bra comeback. Seriøst? «Altså, det var ikke broren min som drepte han altså, det var bare FETTEREN min, så da går det fint!» funker like fint også. Trist, patetisk, trist, trist, trist. Det handler om mennesker som har like mye rett til å leve, vi gir vel pent faen i akkurat om det var den og den kommunen. Nord-Trøndelag har et problem. Fix it.

      • Norge har et problem. Menneskeheten har et problem. Og mitt innlegg er helt håpløst. Å stemple alle trøndere på grunn av enkeltmenneskers handlinger er like håpløst som å …. Tja …. Stemple alle muslimer på grunn av enkeltmenneskers handlinger …? Noen som skjønner hvor jeg vil ….?

  3. Emilie Svit Aarvik

    Som om det e Verdaln som e verst på rasisme, hahaha. Les litt statistikk før du dumme dæ ut offentlig. Æ e gla du tok me dæ rasismepakket ditt herifra da, en rasist minnjer værtfall 🙂 dæm va forrestn ikke fra Verdaln heller. Luring! Høres ut som ei unnskyldning for å snakk dritt om en plass som du sjøl ikke klard å tilpass dæ på.. Men for all del, skyld på annjeran!

  4. Utflytter

    Godt skrevet og med en artig vri. Jeg er selv utflyttet nordtrønder og kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg reiser tilbake til Nord-Trøndelag fra tid til annen, og har familie der, og det unektelig sant at rasismen fremdeles har godt feste der. Når det er sagt tror jeg slik rasisme idag bæres videre av utskuddet, istedet for flertallet (slik som det var på 70- og 80-tallet). Jeg tror svært få av dagens nordtrønderske ungdommer ville funnet på noe slikt. Rånemiljøene, hvor det har vært mye rasisme, har idag mindre rekruttering, og nordtrøndelag er kanskje ikke et så markant bonde- og utkantsfylke nå som det en gang var. Mange flytter ut, studerer, og flytter hjem igjen. Sosial mobilitet og generelt mer penger fører ofte også gjerne til endrede holdninger, og går hånd i hånd med opplyste mennesker. Mitt inntrykk er at de faktiske bøndene ofte er de minst rasistiske. Rasismen er sterkest i arbeiderklassehjem hvor det har vært sosiale utfordringer, og muligens noe alkohol og rus. Her kan man selvfølgelig ikke dra klare linjer, men noen tendenser kan man nok finne.

    • Jeg argumenterer totalt urimelig. Med fullt overlegg. Det er nemlig den samme «argumentasjonen» og «retorikken» som brukes mot de som kommer hit utenlands fra. Var egentlig bare nysgjerrig på hvordan nordmenn reagerte, hvis jeg tok en gruppe og ga dem den samme behandlingen. Og vel … 😉

  5. helene

    Synes du ikke selv at du tar i litt for mye nå… Det er synd at du har møtt rasisme i ditt liv, men ikke alle trøndere er sånn… og når man tenker på d, handler rasisme om det at man synes det er noe galt med fargen til et annet menneske eller fremmedfrykt??? Det jeg har sett er at i de fleste sakene er det fremmedfrykt som gjør at man føler man må heve seg… Kjenner godt igjen utsagnene som familiemedlemmer kom med når jeg var yngre… MEN jeg har en «hjerne» selv, og den har respekt for alle slags mennesker.. Men i denne saken som du har dratt opp: HUSK saken har 3 Forskjellige sider, partenes sider og sannheten i midten. Media har brukt denne saken for alt den kan brukes for, men fortsatt er det ingen som hvet 100% hva som har hendt, ikke straff før man har fakta på bordet, la politiet få arbeide. Og om du virkelig skal dømme alle trønderne, så vil jeg si at da er du ikke noe bedre enn en «typisk rasisme sak». Ønsker deg fortsatt et godt liv langt unna trøndelag og håper du har et fint liv, synd at du har så mye bitterhet her ifra, men husk at du er bare et enkelt menneske, vi har alle våre forskjellige erfaringer, både positive og negative…..

    • Ok, er det virkelig ingen som ser hvor utrolig skrekkelig jeg «argumenterer» her? Det er argumentasjon basert på enkeltstående anekdoter. Totalt ubrukelig retorikk. Det er klassisk rasistisk argumentasjon og retorikk, brukt veldig ofte mot muslimer, rettet mot trøndere som om de var en etnisk gruppe. Rett og slett for å se om noen skjønner hvordan det må føles å bli utsatt for en slik nonsenslogisk argumentasjon. Det er rett og slett klassisk SIAN-logikk snudd på hodet. Men vi ser alle splinten i vår nestes øye, og ikke bjelken i vårt eget.

    • Selvfølgelig tar jeg for hardt i. Det var hele poenget det. Hvis det svir å bli stemplet for enkeltpersoners handlinger, tenk hvordan det føles f.eks. for en muslim å bli stemplet for en annen muslims handlinger. Noe vi nordmenn er eksperter på. Så hvis det gir deg en flau smak i kjeften, spør deg selv hvorfor.

  6. Maria Bigset

    Innlegget er jo godt skrevet. Du hadde sikkert fått minst 5 som karakter hos en norsklærer. Likevel synes jeg det er noen spesielle meninger du har om Trøndelag og oss derfra. Jeg klarer ikke å sammenligne meg selv med det du beskriver i det hele tatt. Jeg har heller ikke opplevd alt godt i Trøndelag, men i Verdal har jeg hatt det godt. Uansett hvor du drar i Trøndelag, Norge eller til og med hele verden vil det alltid være noen som ikke takler folk som «skiller seg ut». Det er ikke noe verre her hos oss enn det er andre steder. Du har fullstendig rett til å ytre dine meninger, men dette synes jeg er å gå litt over streken og jeg vil påstå du er noe rasistisk overfor oss!? Det er ikke noe mer ok at en av våre «egne» henger oss ut enn at en utenfra gjør det.. Du har tydeligvis ikke hatt det godt her, men ikke dra oss alle under samme kam, for jeg er trett av at alle stempler meg som «værdaling» eller «trønder». Det at jeg akkurat er verdaling har gjort det vanskelig for meg i en av nabokommunene.. Takket være sånne som deg, som henger oss ut. Du gjør ikke bare ting verre for de som fortjener det, men også for oss andre som er gode mennesker. Tenk deg litt om.

    • Den dagen jeg skriver et innlegg ingen blir provosert av, pakker jeg sammen. Det er skrevet spissformulert, elendig argumentert, og skarpt med fullt overlegg. At du har det godt, hjelper fint lite for de som ikke passer inn i»definisjonen av en ekte nordmann». Så ja. Jeg håper det svei. Jeg håper det gjorde vondt. Det var akkurat det det skulle gjøre.

  7. Ingrid

    Synd at dæm som kommentere her ikke oppfatte koffer du skriv på den måten du skriv!! Æ likt det kjæmpegodt, skikkele bra og snedi skrivvi.

    • «Vi ser splinten i vår nestes øye, men ikke bjelken i vårt eget». Vi er ikke flinke til å kritisere «våre egne» her til lands. Dessverre er det noe jeg er veldig glad i.;)

  8. Det er ikke ofte jeg gidder å lese lange, utbroderende bloggposter, men dette er noe av det sterkeste jeg har lest! Utrolig bra skrevet og den historien om søsteren din – åååååååå! Jeg sitter her med tårer i øynene av at hun forsøkte å vaske seg hvit!!! GRUSOMT!

    (jeg har forresten veldig liten erfaring med Trøndelags-kulturen)

    • Det ble faktisk verre. Men det er likevel ikke et gyldig argument å tre nedover hele Trøndelag. Det er anekdotisk. Men folk synes tydeligvis det er greit å argumentere anekdotisk når det kommer til de som er «annerledes». Jeg synes det var på tide å la nordmenn få føle det selv. Å bli stemplet som gruppe for enkeltindividers handlinger. Jeg er slem sånn.

  9. helene

    Argumentene dine er så som så… Men det er synd at du barer vender «rasismen» en annen vei. Hadde det ikke vært bedre om du snudde det litt mere på hodet?? Formulert det som om HVA skal til for at en sånn enkelt episode ALDRIG skal skje igjen?? Dette hender dessverre ikke «BARE» i Verdal (TRØNDELAG), men det hender i hele verden, enten man er hvit, svart eller gul. Om man mangler en finger eller sitter i rullestol. Om man gjør det dårlig på skolen eller om man er favoritten til læreren. Og MEDIA/ Facebook og andre nettsider er med på og utvikle dette til en trend som lar hele verden SE, isteden for at det holdes innad i den gruppen ting skjer. Positive er at noen har en mulighet til å ta grep om situasjonen, Dårlige siden er at det havner på internett som ALDRIG forsvinner…. Synes du er flink til å sette alt på spissen, og skjønner hvilken vei du vil med dette. Men bruk energien på og gjøre denne verden til et bedre sted, IKKE værre!! Med tanke på dine formuleringer og skrive teknikk så er vell det positive en enkel sak for deg 😉 Tar du det som en utfordring???

  10. Interessant at ingen klarer å se gjennom lokalpatriot-tåka og vil skjønne hensikten din. Jeg synes saken din er godt skrevet. Selvsagt tar du for hardt i, selvsagt skjærer du alle over en kam, og selvsagt er ikke alle fra Verdal, Levanger, eller hvor de nå bor, som du beskriver. Utgangspunktet for saken er helt forferdelig, både den faktiske og din egen historie, men den viser dessverre at historien gjentar seg gang på gang og at vi tilsynelatende ikke lærer spesielt mye av den.

    • Nei, men det hadde jeg ikke regnet med heller. Jeg kjenner «lokalpatriotdyret» godt nok til det. Og Al Capp sa engang i sin legendariske serie «Lil’ Abner» at «The line between a patriot, and a moron is blurry at best».

      • Eller som Forest Gump sier: «Stupid is what stupid does», oversatt at det spiller ikke noen rolle hvor glup du er, gjør du stupide ting, er du stupid.

    • Platon

      Fortjente ikke denne noen kommentar?
      Passet den ikke helt inn i bildet du forsøker å skape?

      • «Å nei … Vi er ikke rasister. Bare dumme, innavlede drittsekker. VI IKKE FORSTÅ! VI VIL HA BANANER NÅ!» Gratulerer.

      • En lokalavisartikkel om at det nesten ikke eksisterer rasisme i Verdal, passer faktisk perfekt inn. Det viser hvor godt skylappene er dratt ned. Tror du Jacob Kuteh får det bedre av at lokalavisa skriver at «Slapp av. Det er tross alt ganske koselig her!» Det handler om et menneske i tilfelle du har glemt det. En av «deres egne». Eller …?

      • Platon

        Her er rasistbygda som du forsøker å framstille Verdal som:

        http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article9191663.ece

        Du framstår som en tulling med flere av dine svar her Marius Aanonlie.
        Jeg har bodd i Verdal hele mitt liv, bortsett fra noen år i Trondheim og en visitt i Oslo.
        Jeg reiser rundt om i Europa gjennom jobben min og kan med trygghet si at Verdal er langt fra mer rasistisk eller fordomsfullt enn andre plasser jeg har vært.
        Heller tvert om.

        Du virker å ha et inngrodd personlig hat mot plassen som påvirker din framstilling så fikk du denne hendelsen som en gavepakke å ta tak i nå.

        Regner med at denne blir publisert i talefrihetens navn.

      • Har ikke slettet en eneste kommentar jeg. *Spiser popcorn, og ser butthurten ta helt av.* Noe jeg regnet med fra starten av. Sieg bratwurst! Og igjen … Hvor er den rasende moralske indignasjonen din hva Jacob Kuteh angår? Nesten ingen av dere som går agurk og forsvarer «trivelige Trøndelag» har nevnt mannen med et ord. Men det er kanskje ikke så nøye? Drit i han … Vi har våre lokalpatriotiske tradisjoner å forsvare? Sterkt jobba. «You are free to say anything. Are you really sure you should, dumbass?»

      • Platon

        Verdal har nettopp vist i dag at de bryr seg om Kuteh.

        «You are free to say anything. Are you really sure you should, dumbass?»

        Vet ikke hvem du er, men går sterkt ut fra at du er veldig ung, noe som kan forklare umodenheten i din måte å argumentere på.

        Folk som mangler saklige argumenter tyr ofte til slike barnsligheter.

      • De bryr seg i dag ja. Akkurat som da Norge samlet seg og gikk i fakkeltog etter drapet på Benjamin Hermansen. Akkurat som da de gikk i rosetog etter Utøya. Og begynte å mase om «snikislamisering» omtrent dagen etter. Norsk gullfisk mentalitet på sitt beste. Menneskeheten på sitt beste. Og nå ble denne mentaliteten rettet mot trøndere, som om de var en etnisk gruppe. Føles ikke særlig godt, gjør det vel? Eller bruker du så mye tid på å kommentere fordi at du OVERHODET ikke føler at noe er «rotten in the kingdom of Norway»?

  11. Sunniva

    Har du budd fleir plassa i norge i barndommen din å ungdomstia di hadd du fynni ut at rasisme, hat å monbing fins overalt!
    Synd du hi den syne på Verdaln å Nord-Trøndelag å du hi gjænnomgått d du har jort altså, men æ væt d fins brae, fantastiske, omtenksomme følk d d verdt å bli kjent me her på Verdaln!
    Skulla ønska du hadd fått blitt kjent me dæm, så ha du innsjett at kanskje d va du som va på feil plass te feil tid.
    Dessutn, mobbera mobbe fer å beskytt sæ sjøl, så trur itj du va så uskyldi heller.

    • Det var da voldsomt. Føles det vondt å få de samme retoriske grepene nordmenn har brukt mot alle som er «annerledes» i årevis rettet mot deg selv, kanskje? Og har det noen gang falt deg inn at nordmenn har jævlig godt av å få sitt eget vrengebilde holdt opp mot seg?

      • Lotte

        Har du et godt liv, unge mann? Det virker ikke særlig morsomt å være så hatsk og fordomsfull. Verden har så masse fint å by på, så hvorfor bruker du din dyrebare tid på alt det negative i verden? Mangler du kjærlighet, kanskje?

      • Jeg har det fint. Men «jeg tåler ikke så inderlig vel, den urett som ikke rammer meg selv.» Jeg er litt sær sånn. Det kalles også å «ha mer enn en tanke i hodet samtidig.» Men trivelig å bli kalt «ung» da. Mange slutta med det etter at jeg ble gråhåret.

  12. Trond

    Jeg må si at jeg synes litt synd på deg som må leve med alt det hatet i deg. Håper dette innlegget gir deg litt sinnsro og at du ikke ender opp som Breivik «nummer 2.» Jeg tror du er en god kandidat til det. Lev vel.

    • Hat? Ikke i nærheten engang. «Hat» er når tja … En fyr blir banka opp rett og slett fordi han ikke «er som oss» f.eks.? Men det skjer jo ikke på siviliserte steder. Eller vent nå litt …

  13. Inga

    Synes folk overreagerer litt her i kommentarfeltet. De fleste som har lest dette må da skjønne og forstå at det han skriver om Nord-Trøndelag/Verdal, ikke er 100% det han virkelig mener. Han setter det på spissen slik at de som faktisk deltar i rasismen får føle det selv hvordan det er å bli stemplet slik. Tror dere faktisk han mener at enhver Verdaling og Nord-Trønder er onde og rasistiske? Dessuten veit de aller fleste som er oppvokst i Verdal at denne plassen er en plass fullt av folk som mener alle skal være som de. Alle skal bruke de og de klærne, alle skal se slik og slik ut. Er du annerledes, så blir du stemplet som akkurat det. Annerledes.
    Men samtidig, hvor finnes det ikke slike folk da? Noen steder finnes det færre, noen steder flere, men de finnes overalt.
    Synes du har gjort en god jobb med dette innlegget, utrolig bra vinklet synes nå jeg! Vi trenger et slikt innlegg i ny og ne, noe som får oss til å tenke, og noe som får folk til å reagere. Det viser bare at du har fått frem et poeng 🙂

    • Denne bloggen fikk over 3000 treff i løpet av litt under et døgn, som et resultat av at dette innlegget som tok meg litt under en time å skrive. Jeg syns det taler ganske godt for seg selv. 😉

  14. Pandora

    Wow! Jeg elsket denne artikkelen! Jeg er mer eller mindre oppvokst i Nord-Trøndelag selv, og har hatt såpass mange dårlige opplevelser akkurat med tanke på å «ikke passe inn» og «ikke tilpasse seg lokalsamfunnet», at jeg aldri svarer at jeg er der fra, når noen spør hvor jeg kommer fra. Bygda jeg vokste opp i (Ikke Verdal) var infestert med akkurat disse samme sykdommene som hverdagsrasime og fremmedfrykt. Jeg DIGGER at du tar tak i dette problemet og rister litt opp i denne «lokalpatriotismen», som er så mye viktigere enn menneskene og livene man har rundt seg! Nord-Trøndelag klarte å drive også meg bort (Noe som nok var mye av hensikten også..), og er for meg blitt et område som gir meg en dårlig smak i munnen.

  15. Fantastisk!!! Applaus!!!

  16. Jorene

    Jævlig bra skrevet. At folk ikke skjønner at du åpent og uforbeholdent setter ting på spissen for å gjøre et poeng, er litt trist. For meg vitner reaksjonene hos enkelte at dette kanskje stikker borti noen ømme punkt. Det finnes nemlig bare én ting som er verre enn å utøve rasisme – og det er å bare stå og se på, uten å gripe inn, uten å tørre å stå opp mot det. Når det å beskytte sine nærmeste for en hver pris blir viktigere enn å ha integritet og tørre å ta avstand fra hatkriminalitet av en sånn karakter, har vi et fordømt stort problem.

    • Vi har det. Norge er totalt uvillige til å ta dette problemet alvorlig. Vi liker ikke tanken på at vi ikke er fullkomne. Og så lenge det finnes en person som ikke «passer inn», er det faktisk en for mange.

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

