The Patriot Act. Local edition.


 

 

 

 

«Patriot: The person who can holler the loudest without knowing what he is hollering about.» – Mark Twain.

 

 

 

Jeg har lenge vært fascinert av den amerikanske komikeren Andy Kaufman. Komikeren som insisterte hele sitt voksne liv på at han slett ikke var en «komiker», men «a song and dance man». Mannen som fikk en hel nasjon til å vri seg i latter, for så å erte på seg hele nasjonen, med godt gjennomtenkte «practical jokes», som han gjennomførte med eksepsjonell dyktighet. Så til de grader eksepsjonellt var det, at ingen skjønte at han gjorde det, ikke fordi han nødvendigvis mente det, men for å frembringe følelsesmessige reaksjoner hos folk. «They hate me, they love me, they cheer, they boo … It’s all good.» Og det som gjorde Kaufman til noe mer enn bare en av disse evinnelige «mediestunt-typene» som det går 13 på dusinet av … Han avslørte aldri spøken, eller ga noen indikasjoner på at han ikke mente det 100% alvorlig. Og det var en av grunnene til at da han fikk kreft, og døde kort tid etter, trodde hele Amerika at dette bare var en ny spøk. C’est la vie.

 

Aanonlies-Lov

Stol på meg. Det slår aldri feil.

Det var derfor jeg nylig fikk en ide. En konseptuell ide. Jeg er nemlig en av de som blir litt slitne av nordmenn innimellom. Jeg blir lei. Frustrert. Irritert. Av hva? Nordmenns konstante behov for å stemple grupper, og putte dem i bås basert på enkeltindividers handlinger. Det er idiotisk, det er uverdig, det er filosofisk tilbakestående, og ikke minst, samfunnsdebatten har omtrent like mye bruk for det, som gjennomsnittsmennesket har for et rasshøl på albuen.

Og likevel ser vi dette gang på gang. «Mulla Krekar er en ekstrem tulling. Derfor er alle muslimer ekstreme tullinger.» «Ubaydullah Hussain er en ekstrem skroting. Derfor er alle muslimer ekstreme skrotinger.» «Bernie Madoff er en pengegrisk jødejævel. Alle jøder er pengegriske jødejævler.» Det er ikke en særlig intelligent livsanskuelse, eller hva? Det var med dette i tankene jeg fikk en ide. Hvordan hadde egentlig vi «staute nordmenn» reagert på en slik behandling? Det er ikke mange her i Norge som bruker den samme filosofien mot oss selv? «Anders Breiving Breivik er en jævla psykotisk massemorder. Alle nordmenn …» Begynner det å gå opp et lite lys nå? Likevel syntes jeg dette var verdt å utforske. Hvordan tåler vi å få vår egen logikk slengt i trynet? Tåler vi å møte oss selv i døra? Ladies and gentlemen … Let the hilarity ensue!

 

 

 

«You’re not supposed to be so blind with patriotism that you can’t face reality. Wrong is wrong, no matter who says it.»         – Malcolm X.

 

 

 

patriot-act-4

Here’s to you, and all the fucks I never gave, sugar.

Skal man stemple en hel gruppe basert på enkeltindividers handlinger trenger man egentlig bare to ting; En handling og en gruppe. Og jeg tenkte som så: Skal dette eksperimentet fungere, så må det faktisk være noe som gjør meg genuint opprørt. Ellers profitterer jeg på andre menneskers ulykke. Det bør være noe jeg har en ektefølt sympati og empati med. Og det bør være et snev av alvor i bunnen. Det skal være ubehagelig. Det skal få oss alle, inkludert meg selv til å se oss selv i speilet og virkelig måle vår verdi som medmennesker. Og joda. Etter en voldsepisode på Verdal sto det hele klart for meg. Jeg skal stemple hele Trøndelag som voldspsykopater. (Hvordan dette ble gjort kan du lese om her.)

Det var en enkel grunn til at jeg gikk løs på trøndere. Jeg er trønder selv. Og jeg lurte lenge på om dette egentlig var særlig smart. Jeg mener noen måtte da skjønne at hvis jeg mente dette 100% alvorlig, så måtte jeg da minst være klodens mest selvforaktende menneske? Men nei. Ingen stoppet opp og tenkte i de banene. Ingen stoppet heller og stussa på det enkle faktum at jeg understreket gang på gang at det er 20 år siden jeg forlot Trøndelag, men likevel uttalte meg ekstremt skråsikkert om forholdene der oppe. Og resultatet av dette eksperimentet? Oh, dear me bubbalah …

 

 

 

«Patriotism is the virtue of the vicious.» – Oscar Wilde.

 

 

 

Patriot-Act-5

Kom igjen. Se om jeg bryr meg nevneverdig.

For å ta det rent statistiske først. Dette er ikke en blogg som leses av veldig mange. Det er bare en greie jeg skribler litt i nå og da, mest for å more meg selv. Før jeg gikk løs på «den Trønderske folkesjela» med motorsag hadde denne bloggen ca. 8000 «treff». På under et døgn steg det tallet til over 11000. Det tok meg fullstendig på senga. Jeg sjekket videre. Vanligvis ligger antallet «delinger» på Facebook, Twitter etc. på rundt en 30-40. Dette innlegget (som jeg skrev på under en time) ble ifølge statistikken som føres opp delt 354 ganger på Facebook. Igjen … Jeg så VIRKELIG ikke den komme. Kommentarfeltet på denne bloggen har hatt ca. 10 kommentarer på det meste. Det tallet steg til 44. Og hvilke kommentarer …

Kommentarene kom stort sett i 3 kategorier: De som forsvarte Trøndelag med nebb og klør, de som ville tuppe Trøndelag litt ekstra i hekken, og de ytterst få som skjønte hvor jeg faktisk ville med dette … Og for å ta de som forsvarte Trøndelag med nebb og klør først; Dæggern sprute. Lokalpatriotisme er en ting, men dette? Herre Kong Sverre …

 

Patriot-Act-2

Bæsjemannen er slem!

Det som er greia her er nemlig er dette: At jeg skulle «hate» Trøndelag, betyr faktisk at jeg er i stand til å «hate» et geografisk avgrenset område midt i landet. Stopp litt. Og tenk. Er ikke det bare verdens mest tilbakestående filosofiske verdensanskuelse? Hate et stykke land? Hvorfor? For mange trær? For høye fjell? For lave fjell? Og det er det som er så pussig med «lokalpatriotisme». Er det ikke like tilbakestående å «elske» et avgrenset geografisk område? Er det fargen på gresset som gjør deg het under snippen? Blir du «rar innji dæ» av hvordan motorveien er utformet? Stopp. Tenk. Det er et stykke land, balla. Jordkloden har endel slike.

Men det ble verre. Et annet geni påpekte at gjerningsmennene som sto bak voldsepisoden på Verdal slett ikke var fra Verdal, men fra Levanger! Problemet løst! Jippi! Seriøst, når «lokalpatriotismen» går inn, går vettet ut og henger seg. Det er lenge siden jeg har sluppet haka så langt ned som da jeg leste det kommentarfeltet. Det er noe av det rareste jeg har sett. Men det underbygger teorien jeg ville teste ut. Nordmenn liker virkelig ikke å møte seg selv i døra. Det gikk faktisk så langt at jeg ble lansert som den neste Anders Behring Breivik. Og bare et spørsmål: Hvor i Anders Behring Breiviks manifest (og ja, jeg har lest det) uttrykker Behring Breivik forakt for rasisme i Trøndelag? Tips meg hvis du finner det avsnittet. Jeg må ha blingsa over det.

 

Patriot-Act-1

Dum, tom, innholdsløs, tvangsposerende støy …

Også var det dere som forsvarte dette innlegget da … Dere som mente at jeg faktisk var inne på noe i min analyse av Trøndelag … Nei. Det var jeg ikke. Ikke i nærheten engang. Ja jeg har hatt råtne opplevelser av rasistisk karakter i Trøndelag. Jeg har også hatt fantastiske opplevelser i Trøndelag. Jeg fikk mitt første kyss i Trøndelag. Mitt første kn… Jeg har nære venner fra Trøndelag. Vidunderlige mennesker, alle som en. Jeg dro fram enkeltepisoder. Anekdoter. Jeg spilte manipulerende og kynisk på følelser for å få fram et «poeng» som for sikkerhets skyld var falskt i utgangspunktet. Så nei. Dere bomma minst like grovt. Blindt meningsløst hat mot et geografisk område er like meningsløst som blind «fedrelandskjærlighet» det. Dere ser den, ikke sant? Det er helt absurd. Helt meningsløst å påstå at Trøndelag er ekstra utsatt for rasisme enn andre steder i Norge. Rasisme er nemlig ikke et trønder-problem. Ikke et norsk problem engang. Det er et menneskelig problem. Og Aanonlies andre lov: «Der det er mennesker, der er det idioter.» Og av en eller annen grunn kom de over denne dumme bloggen. Nuvel.

 

 

 

«True patriotism hates injustice in its own land more than anywhere else.» – Clarence Darrow.

 

 

 

patriot-act-6

Go figure.

Likevel var det de som skjønte hvor jeg ville, og takk til dere. Dere som klarte å se gjennom den lokalpatriotiske tåka, og faktisk møte dere selv. Dere som faktisk hadde nok leseforståelse til å se at jeg påførte en hel landsdel ubehag fordi vi trenger det nå og da. En venn av meg sa følgende:

«Knallbra blogginnlegg, Marius, men hva er greia med leseforståelsen til disse trønderne egentlig?»

Jeg tror ikke det var leseforståelsen som var problemet. Jeg tror bare rett og slett det var «lokalpatriot-skylappene» som kom i veien. Behovet for å se det egentlige problemet, menneskers behov for å stemple mennesker som en gruppe, putte mennesker i bås, basert på enkeltindividers handlinger druknet i lokalpatriotisk posering. Hadde jeg gått løs på Rogaland, Østfold, eller hvor som helst ellers, det hadde ikke spilt noen rolle. Det dreier seg alltid om det samme. Posering. Tomme slagord. Roping. Skråling. Alt for å slippe å måtte innrømme det vi frykter mest: At vi bare er mennesker. Og at menneskeheten ikke akkurat er de skarpeste pærene på julegrana. Jippi.

 

Patriot-Act-3

Set phasers to «dumb»!

Jeg kommer alltid til å forbli både forbløffet, skuffet og ikke minst fascinert av menneskeheten. En rase som kom seg helt til månen, men likevel nekter å vurdere sine medskapninger på individuell basis. La oss ta et tankeeksperiment. La oss si at Jacob Kuteh som ble slått ned på Verdal hadde vært etnisk nordmann. La oss si at de som slo var ungdommer fra Somalia, med muslimsk tro. La oss så si at mitt blogginnlegg hadde vært et angrep på muslimer i Norge. La oss si at jeg hadde skrevet noe sånt som …

«Så har det skjedd igjen. Muslimer utsetter en staut nordmann for blind vold. Hvor mange slike episoder skal vi godta, før vi innser at alle muslimer er voldspsykopater som bare er ute etter å overta dette vakre landet vårt, og innføre sharialover, forby grisekjøtt, voldta alt som finnes av kvinnfolk, og tvangssende oss alle i moskeene sine hver Fredag?»

 

Patriot-Act-8

No kjæm svænskan, no skjøt vi på dæm!

Joda. Jeg kjenner heldigvis de som ville gitt meg så øra flagra, og kalt meg en fordømt rasist. Heldigvis. Fordi det er nøyaktig det det hadde vært. Dessverre kjenner jeg også de som ville ha applaudert. De som syns Arne Tumyr var inne på noe når han sto på kassa si og rauta «Snikislamisering!», med en smilende Siv Jensen hakk i hæl. (Sorry Siv, når du bruker slike ord, får du finne deg i å hoppe i seng med Tumyr. Bombs away!) Og det er en tanke som alltid vil gjøre meg uvel. Hvor lett rasismen er. Hvor enkelt og svart-hvitt alt blir. Hvor utrolig grei, oversiktlig og ikke minst fordummende verden blir hvis vi fjerner nyansene. Hvis vi slutter å se på individene og reduserer dem til en grå anonym masse uten identitet. Men er det et slikt samfunn vi ønsker oss? Er vi virkelig ikke bedre enn som så?

 

patriot-act-7

All right, keep your hair on!

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg ønsker meg en verden hvor en nordmann ser et menneske som er mørkere i huden enn seg selv, og ikke tenker «Jævla terrorist!», men istedet sier «Morn». Jeg ønsker meg en verden hvor en muslim kan bryte loven, og nordmenn tenker «Huff. For en skroting», uten å dra med seg resten av den muslimske befolkningen i den betraktningen.

Og det var det jeg utsatte Trøndelag for. Og jeg angrer ikke et sekund. Jeg har alltid ment at våre verste fiender er i bunn og grunn oss selv. og vår egen grenseløse uvitenhet. Og syns det var på høy tid å rette denne uvitenheten innover, og ikke utover som etterhvert tradisjonen dikterer her til lands. Kjære Norge, kjære Trøndelag, dere ble utsatt for en spøk. En spøk og ikke minst en test: Hvor godt tåler dere å utsettes for det samme som mange av våre «nye landsmenn» utsettes for daglig? Og etter å ha vurdert resultatet kan jeg bare konkludere med en ting. Dere strøyk. Med glans. Gratulerer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badabazinga, bitches!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Categories: Bisarre innenriksinnfall., Et drypp av fornuft., Nødvendig tull og tøys., Norske idioter. | Stikkord: , , | 2 kommentarer

Innleggsnavigasjon

2 thoughts on “The Patriot Act. Local edition.

  1. Applaus!

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

